Noutati & presa

2003 – 2008 „Anii de aur”

MARCOM25 de ani de activitate pe piața utilajelor din România 

Anii 2003 -2008 au reprezentat adevăratul moment de glorie al construcțiilor în România, dar și a importurilor de utilaje noi. Sub un impuls economic fără precedent care a cuprins întreaga Europă, producătorii mari de utilaje au fost puși sub o presiune incredibilă… 

Importatorii de utilaje au simțit aceeași presiune, deoarece nu era suficient să vinzi mașinile, ci și aduse în timp util, pregătite pentru lucru și mai ales întreținute și reparate, utilizatorii lor dorind ca acestea să nu fie blocate nicio oră din lucru. România avea încă o piață în formare, cu multe utilaje vechi, sistemul de finanțare al acestora dezvoltându-se odată cu cererea de piață. Importatorii aveau la rândul lor activitatea de service dezvoltată în funcție de cererea pieței de până atunci. Practic, acesta a fost momentul în care piața de utilaje din România a început să se maturizeze în ritm alert.

O perioadă înfloritoare, dar dură, am putea spune, pentru distribuitorii de utilaje care s-au văzut puși în situația de a lua decizii rapide care vor influența practic dezvoltarea viitoare a companiei chiar și peste zece ani. Domnul Constantin Marcu, director general al societății MARCOM, a acceptat să vorbească cu sinceritate despre perioada 2003 – 2008, despre lucrurile bune și problemele ridicate de o piață care părea că nu mai are limite.

În primul rând, trebuie spus că din punctul de vedere al vânzărilor de utilaje terasiere, MARCOM poate fi considerat ca fiind cel mai mare distribuitor de utilaje din acea perioadă. Însă vânzările mai mari atrag și responsabilități mai mari, de exemplu acoperirea în mod corespunzător a teritoriului cu unități de service mobile sau fixe eficiente din punctul de vedere al vitezei de intervenție a reprezentat o mare provocare. Dar ca director general nu poți să gândești numai în prezent, ci mai ales să prevezi ce se poate întâmpla în viitor, un viitor care atunci părea foarte prosper.

Perioada 2003 – 2008 a fost una foarte bună pentru Marcom, în condițiile în care am vândut 2.352 de utilaje terasiere Komatsu dintr-un total de 8.683 vândute în România, înregistrând o cotă de piață de 27% și ocupând prima poziție conform raportărilor ADUC de la acea vreme. Extragând individual cotele de piață ale primelor 5 tipuri de utilaje terasiere cerute în România observăm atenția acordată de Marcom acestora” – Constantin Marcu, director general MARCOM.

Utilaje&Construcții: Se poate spune că bazele actualei piețe de utilaje din România au fost puse în perioada de boom economic din anii 2003 – 2008?

Constantin Marcu: Când facem referire la perioada 2003-2008, putem să consideram că a fost perioada de aur în domeniul utilajelor de construcții. România avea o populație extrem de învechită de utilaje, majoritatea utilaje românești vechi sau second-handuri intrate în țară după revoluția din 1989. Apăreau lucrări de construcții pe întreg teritoriul țării din ce în ce mai importante și firmele de construcții aveau nevoie de utilaje pe care să se bazeze.

În această perioadă s-a dezvoltat și leasingul financiar, au apărut din ce în ce mai multe oferte în acest domeniu și clienții au putut să abordeze achizițiile mult mai relaxați. O particularitate a pieței din România a fost legată de primul utilaj achiziționat de o firmă. Cu mici excepții, primul utilaj achiziționat a fost buldoexcavatorul. Versatilitatea acestuia l-au făcut rapid foarte de popular în rândul constructorilor români. Apoi, piața a început să se maturizeze ușor și clienții au început să achiziționeze și utilaje specializate, cum ar fi excavatoarele, încărcatoarele frontale și buldozerele.

Utilaje&Construcții: A fost nu numai o perioadă fastă pentru sectorul construcțiilor în România, dar și pentru compania MARCOM, care a fost în toți acei ani cel mai mare distribuitor de utilaje la nivel național, conform statisticilor oficiale. Ne puteți oferi cifre despre vânzările de atunci?

Constantin Marcu: Când vorbim de cifre, este bine să fie clar la ce utilaje facem referire. Cifrele prezentate de Marcom fac întotdeauna referire la utilajele terasiere. Anul 2003 este primul când am primit prin intermediul partenerului nostru principal Komatsu, cifrele legate de piața utilajelor terasiere din România (sursa este CECE). În 2003 s-au vândut 334 de unități, în 2004 – 462, în 2005 – 701, în 2006 – 1472, în 2007 – 2762, iar în 2008 – 2953 unități. Din totalul acestor utilaje, 55% l-au reprezentat buldoexcavatoarele.

Cota de piață obținută în România de Komatsu prin intermediul companiei MARCOM, unicul importator al mărcii, a fost de 34% în cazul excavatoarelor pe șenile, de 20% în cazul încărcătoarelor frontale, de 49% în cazul buldozerelor, de 25% în cazul mini încărcătoarelor multifuncționale și de 27% în cazul buldoexcavatoarelor.

Utilaje&Construcții: Cu siguranță nu a fost ușor să dezvoltați întreaga rețea de vânzare și service atât de rapid. Cum se vede din punctul de vedere al directorului general al firmei, privind în urmă, după atâția ani, activitatea de atunci?

Constantin Marcu: Dacă vrem să fim realiști, nimeni nu se aștepta ca piața din România să crească într-un ritm atât de accelerat, la fel cum nimeni nu a putut previziona căderea pieței din 2009. Marcom a crescut organic, odată cu piața, încercând să țină pasul cu acest ritm de creștere galopant. Nu negăm faptul că am fi putut face lucrurile și mai bine dacă am fi avut experiența de acum, dar la modul general ne putem declara mulțumiți de cum ne-am adaptat cererii de piață.

Partenerul nostru principal, Komatsu, ne-a ajutat foarte mult în această perioadă de creștere, deoarece vânzările nu reprezentau totul, Marcom trebuind să dezvolte în același timp și partea de after-sales. Și aici exista o etapă de început reprezentată de punerile în funcțiune, o etapă de mijloc reprezentată de operațiunile de mentenanță și reparații ușoare și o etapă de maturitate reprezentată de reparațiile majore și pregătirea utilajelor pentru „a doua viață”. Este evident că operațiunile principale în 2006-2008 când livram în fiecare zi 3-4 utilaje erau cele de punere în funcțiune și de mentenanță. Încă nu se vedeau la orizont operațiunile specializate, de reparații complexe. A fost o perioadă destul de agitată deoarece livram utilaje pe întreg teritoriul României și fiecare client dorea să trimită utilajul la lucru cât mai repede.

Am reușit în câțiva ani să dezvoltam o rețea de service extinsă la nivel național, scopul nostru clar fiind să ajungem în cel mai scurt timp la utilajele care întâmpinau probleme. În anii de început aveam pe lângă Otopeni, încă 2 centre de service, ajungând în 2008 la un total de 12 locații.

Utilaje&Construcții: Komatsu este de mulți ani una dintre mărcile cunoscute și cerute pe piața din România. Cu siguranță, această recunoaștere a avut la bază sinergia dintre calitățile mărcii japoneze și serviciile dezvoltate de către MARCOM.

Constantin Marcu: Komatsu a fost cel mai vândut brand de utilaje în perioada 2003-2008 deoarece oferea cumpărătorilor un raport bun calitate-preț, tehnologie de ultimă generație, consumuri de combustibil reduse și o productivitate extrem de ridicată. În plus, din 2006, Komatsu a introdus sistemul de monitorizare prin satelit Komtrax, sistem ce a permis proprietarilor să își gestioneze flota de utilaje Komatsu, să monitorizeze consumurile de combustibil, să eficientizeze modul de lucru al utilajelor și al operatorilor ce le deserveau. Este adevărat că și serviciile oferite de Marcom completau aceste argumente ce favorizau achiziția brandului Komatsu. Colaborarea Komatsu-Marcom pe piața din România este una de succes, în 2007 Marcom primind un premiu pentru cea mai mare cotă de piață din Europa și anume de 27%.

*articol preluat din Revista Utilaje si constructii

Share this post