2017 este anul in care Marcom a implinit 25 de ani de activitate

Cu ocazia aniversarii celor 25 de ani de activitate ai companiei noastre, domnul Constantin Marcu, directorul general al MARCOM, a raspuns intrebarilor jurnalistilor Revistei Utilaje si Constructii.

2009 – 2014: Cuvântul de ordine – eficienţa

Perioada de boom din domeniul construcţiilor ce părea fără margini și fără capăt a anilor 2006 – 2008 a fost urmată de o puternică cădere a cererii de utilaje pentru construcţii, resimţită nu numai în România, dar și în Europa de Vest sau America de Nord. Pentru ţara noastră, efectul a fost cu atât mai puternic cu cât, datorită trecerii rapide de la un regim centralizat la unul concurenţial, importatorii de utilaje nu se puteau lăuda cu o experienţă vastă în domeniu, cu atât mai puţin fiind pregătiţi pentru o cădere bruscă a cererii de utilaje.

Creșterea pieţei a impus investiţii rapide, importante, în dezvoltarea reprezentanţelor zonale sau a reţelei de service. Căderea ce a urmat a fost suportată de către fiecare companie în mod diferit, numeroase investiţii nemaiputând fi recuperate.

Necesitatea de a păstra un echilibru financiar al fiecărei firme a fost percepută diferit, și deci și măsurile luate pentru reducere a costurilor au fost diferite. Problema cea mare rămânea nu în a reduce personalul sau costurile cu investiţiile, ci de a proteja șansele de dezvoltări viitoare ale firmei, de a păstra competitivitatea sa pe piaţă și încrederea firmelor de construcţii.

Domnul Constantin Marcu, director general al companiei MARCOM își aduce aminte de acea perioadă ca fiind una în care trebuia să te bazezi mai mult pe propriul fler, neexistând nici un manual de economie sau nici un exemplu anterior de cădere economică atât de drastică care să poată oferi soluţii pentru o redresare rapidă:

Utilaje & Construcţii: Cât de puternică a fost căderea pieţei de construcţii în 2009, primul an de criză veritabilă?

Constantin Marcu: Vorbind din nou doar despre segmentul utilajelor terasiere, în 2009 s-au vândut 477 de utilaje în condiţiile în care în 2008 vânzările au însemnat aproximativ 3.000 de unităţi. Nici anii următori nu au adus o creștere însemnată, piaţa fiind marcată de o stagnare la acest minim de cerere, de exemplu în 2010 fiind vândute 650 de unităţi, în 2011, 1.100 unităţi, în 2012, 910 unităţi, iar în 2013, 723 unităţi.

Utilaje & Construcţii: Multe firme în acea perioadă și-au restrâns activitatea, unele chiar au dispărut. Ce măsuri a luat Marcom pentru a face faţă unei pieţe de-a dreptul deprimate?

Constantin Marcu: Criza a schimbat regulile jocului. Fiecare firmă a încercat să se adapteze unei situaţii pentru care nu existau exemple în manualele recente de economie. Primele acţiuni au fost legate de reducerea cheltuielilor și de readaptarea personalului Marcom la cerinţa pieţei. Ca și celelalte firme, am făcut disponibilizări, am eficientizat diversele procese și activităţi interne și ne-am adaptat noilor condiţii impuse de piaţă. O direcţie foarte clară a fost aceea de dezvoltare a departamentului

After Sales, dorinţa noastră fiind să acoperim cât mai bine teritoriul României.

Utilaje & Construcţii: Aţi prevăzut atunci când cererea de utilaje părea că urcă fără limită, la valori ameţitoare, că poate să vină în curând și reversul?

Constantin Marcu: Nu cunosc nici măcar un antreprenor din domeniu care să fi știut că va urma o asemenea criză. Să nu uităm totodată că România a intrat în criză cu o întârziere de 6 luni faţă de vestul Europei și când toate ţările vestice întrerupeau comenzile către fabrici, ţările estice comandau în același ritm alert. Drept pentru care, toţi distribuitorii mari din România s-au trezit cu o cerere de piaţă foarte redusă și cu stocuri mari de utilaje.

Utilaje & Construcţii: Ce rol au avut tehnologiile de vârf dezvoltate de Komatsu în păstrarea firmei MARCOM în topul distribuitorilor de utilaje din România, chiar și în acele momente dificile?

Constantin Marcu: Komatsu este un pionier în materie de tehnologii inovatoare și orientarea către viitor este clară. În anul 2006, cu ajutorul Komatsu, am introdus în România sistemul de monitorizare prin satelit Komtrax, oferit gratuit în dotarea standard a fiecărui utilaj vândut. Acest sistem permite clienţilor să își gestioneze flota de utilaje Komatsu prin intermediul unui siteonline. Avantajele mari ale sistemului sunt date de informaţiile pe care le oferă: programul de lucru al utilajului, regimul de presiuni hidraulice, supra-sarcinile, alerte referitoare la anomalii în funcţionare, consumul de carburant și recomandări referitoare la reducerea acestui consum. Recunoaștem că în perioada 2006-2008, atunci când lucrurile mergeau de la sine și o mare parte din clienţi nu făceau faţă cererii și lucrărilor care apăreau, nu exista un interes prea mare pentru acest sistem de monitorizare. În schimb, odată cu venirea crizei, prima reacţie a clienţilor a fost de reducere a costurilor de operare ale utilajelor, și sistemul Komtrax a devenit foarte folosit.

Utilaje & Construcţii: Piesele de schimb, consumabilele originale, de fapt elementele care alături de un service de calitate oferă posibilitatea ca utilajele să lucreze timp îndelungat la întreaga capacitate au reprezentat un argument în faţa utilizatorilor tradiţionali Komatsu?

Constantin Marcu: Zi de zi încercăm să convingem clienţii de diferenţele constructive și de fiabilitate, făcând o comparaţie între piesele de schimb originale și cele after market. Un filtru de ulei poate părea la fel când privim carcasa metalică de protecţie, în schimb, dacă studiem secţiunile unui filtru after market și cele ale unui filtru original, vom vedea diferenţe majore de material, și anume la cel original se poate observa imediat configuraţia robustă și gradul de filtrare mult mai fin.

Utilaje & Construcţii: Cum a susţinut MARCOM clienţii în această perioadă de criză? Ce măsuri aţi luat pentru a fi alături de aceștia?

Constantin Marcu: Prima măsură luată a fost de eficientizare a activităţii și de reducere a cheltuielilor, printr-o mai bună organizare. Am identificat aceste necesităţi și în rândul clienţilor noștri, iar din 2010 am început să organizăm evenimente în teritoriu, cu scopul de a învăţa clienţii cum să facă economii și să elimine risipa inutilă. Considerăm că aceste acţiuni au din ce în ce mai mult succes și vom continua să fim alături de clienţii noștri în același fel și în perioada care urmează.