Noutati & presa

MARCOM si povestea companiei

Povestea uneia dintre cele mai mari firme importatoare de utilaje pentru construcţii din România, compania MARCOM, este una interesantă, care a început acum 25 de ani.

Răzvan Marcu, directorul de marketing al firmei, vorbește despre Marcom ca despre o afacere tipică de familie, pornită de la zero și care a fost clădită în timp, cărămidă cu cărămidă.

Implicarea companiei în domeniul industriei construcţiilor începe direct cu unul dintre cele mai interesante domenii, și anume cel industrial.

O mare parte din fabricile retehnologizate sau construite aveau nevoie de aer comprimat de calitate, deci de compresoare industriale. Colaborarea cu producătorul suedez Atlas Copco începe sub auspicii favorabile, pregătirea și experienţa solidă ca inginer a directorului general al firmei, dl. Marcu Constantin dovedindu-se hotărâtoare în dezvoltarea afacerii în această direcţie. Șapte ani mai târziu, implicarea firmei MARCOM în domeniul utilajelor de construcţii şi minerit este clară, iar drumul este deschis, la portofoliul firmei adăugându-se nume din topul producătorilor de utilaje mondiali: Komatsu (utilaje pentru construcţii, minerit și industrie), Grove (automacarale) și Potain (macarale turn și autoridicătoare). În același an începe colaborarea și cu Indeco în domeniul ciocanelor hidraulice și Mantovanibenne pentru cupe și atașamente pentru demolare.

„În prezent suntem reprezentanţi pentru opt firme care produc utilaje și doi producători de atașamente pentru aceste utilaje. Ideea noastră este una destul de simplă: să avem în portofoliul nostru produsele cele mai bune, pentru care să oferim cel mai bun suport la vânzare și în perioada post-vânzare” – Marcu Constantin, director general MARCOM.

Utilaje & Construcţii: În prezent, cu peste 3.000 de utilaje care lucrează în întreaga ţară, MARCOM este probabil unul dintre cei mai mari distribuitori de utilaje din România. Întrucât este vorba de o firmă privată, 100% cu capital autohton, care a pornit practic de la zero ca cifră de afaceri, acum 25 de ani, care au fost principiile care au stat permanent la baza acestei afaceri și care timpul și clienţii au dovedit că sunt solide și fiabile?

Marcu Constantin: Nu știm dacă suntem cel mai mare distribuitor, deoarece statisticile de vânzări sunt disponibile doar pentru o parte din utilajele comercializate. Dar realist, am putea spune că suntem între primele trei firme din România. Este foarte adevărat că în perioadele de vârf, 2006-2008, când s-au vândut volumele cele mai mari, MARCOM a fost lider de piaţă.

Principiile noastre au fost și vor rămâne ofertarea de produse de cea mai bună calitate, consumabile și piese de schimb originale și asigurarea unor servicii post vânzare la cele mai înalte standarde. Nu negăm faptul că datorită densităţii mici de utilaje existente pe piaţa din România este extrem de greu să oferi servicii la o calitate similară cu Germania. În România, statistic vorbind, distribuţia este de un utilaj pe o suprafaţă de 87 de kmp, pe când în Germania pe aceeași suprafaţă lucrează în medie patru utilaje.

Utilaje & Construcţii: Au existat cu siguranţă momente importante care au decis evoluţia viitoare a companiei în toţi acești ani. Puteţi să ne spuneţi câte ceva despre acestea?

Marcu Constantin: Într-adevăr, evoluţia aduce cu ea multe schimbări. Anul 1999 a reprezentat începerea colaborării cu brandul nostru principal Komatsu și orientarea definitivă către domeniul construcţiilor, inclusiv minerit. Un alt moment important a fost reprezentat de anul 2005, când am încheiat colaborarea cu Atlas Copco, brandul cu care am început afacerea în 1992.

Utilaje & Construcţii: Calitatea utilajelor, calitatea specialiștilor firmei sunt elemente importante pentru o evoluţie pozitivă a cifrei de vânzări, dar nu sunt elemente suficiente. Credeţi că apropierea de fiecare cumpărător, de interesele sale, faptul că aţi demonstrat că susţineţi afacerea sa reprezintă în cele din urmă argumentul hotărâtor?

Marcu Constantin: Din 1992 și până astăzi în centrul atenţiei noastre au fost clienţii și problemele lor. Încercăm în permanenţă să le fim alături, nu doar atunci când achiziţionează utilaje, ci și pe durata de exploatare a acestora. Echipa noastră de service oferă acoperire la nivel naţional și este pregătită să rezolve eventualele probleme care pot să apară. Totodată, în special în ultima perioadă, prin intermediul unor evenimente organizate de MARCOM, arătăm constructorilor cum evoluează tehnologia, care este viitorul în domeniu. Efectiv, încercăm să îi pregătim pentru ceea ce urmează, deoarece lucrurile se schimbă cu rapiditate.

Utilaje & Construcţii: În prezent, dacă străbaţi România cu mașina, este imposibil să nu te intersectezi pe șosea cu o mașină inscripţionată MARCOM. Flota de mașini de service reprezintă cu siguranţă o investiţie importantă, dar cel mai important este, cred eu, opinia beneficiarilor serviciilor ei. Există un grad de mulţumire al acestora?

Marcu Constantin: În acest moment avem 35 de ateliere mobile distribuite la nivel naţional, tocmai pentru a interveni în cel mai scurt timp. Este clar că nu suntem perfecţi, dar ascultăm totdeauna nu laudele, ci tocmai observaţiile clienţilor noștri, deoarece îmbunătăţirea permanentă a calităţii serviciilor noastre este un obiectiv principal. Știm totodată că suntem apreciaţi pentru intervenţiile dificile, atunci când utilajele nu mai pornesc sau au defecţiuni majore. Însă, noi ne dorim să oferim servicii pe toată durata de exploatare a utilajelor, adică tot ce înseamnă post-vânzare, mentenanţă, service planificat, doar așa putem afirma că oferim servicii profesioniste.

Utilaje & Construcţii: Costurile de exploatare reprezintă un argument important atunci când achiziţionezi un utilaj. Seminariile Marcom de anul trecut, care au oferit date și soluţii practice în acest sens, au cunoscut un succes deosebit. Veţi continua și în acest an? Care au fost semnalele din partea celor care au participat la aceste seminarii, după finalizarea lor?

Marcu Constantin: Într-adevăr feedback-ul clienţilor după seminariile organizate în întreaga ţară în 2016 a fost foarte bun. Am reușit să arătăm care sunt cu adevărat costurile principale, cum pot fi monitorizate și reduse, cu unicul scop să ajutăm clienţii noștri să devină mai competitivi și mai profitabili. Este foarte important de înţeles că preţul plătit la achiziţia unui utilaj este doar vârful unui iceberg, mai departe existând costuri de exploatare care trebuie ţinute în frâu foarte bine. Firmele care vin în special din vestul Europei pentru a lucra la noi în ţară știu bine aceste lucruri și au foarte mare grijă să ţină sub control acești parametri. E timpul ca și companiile românești să adopte astfel de strategii de reducere a costurilor de producţie, care în final nu vor face decât să le crească competitivitatea.

Utilaje & Construcţii: 2017 este un an deosebit pentru MARCOM. Ce planuri aveţi pentru acest an? Vom vedea în România noul excavator hibrid de 36 t?

Marcu Constantin: În primul rând, ne dorim să vedem o revenire a cererii de utilaje. La nivel naţional suntem deficitari în ceea ce privește dotarea cu utilaje noi. Este foarte adevărat, de asemenea, că avem nevoie de lucrări în România pentru a susţine astfel de investiţii. Anii următori vor arăta dacă a venit și rândul României să investească masiv în infrastructură, minerit, reciclare și industrie. Ţinând cont de succesul excavatorului hibrid din clasa de 22 de tone printre constructorii noștri, ne dorim să vedem din partea clienţilor reacţii similare și în clasa de 36 de tone. Tehnologia hibrideste viabilă, clienţii care au lucrat deja 1-2 ani cu aceste echipamente pot confirma economiile importante de combustibil și cu aceleași productivităţi ca cele convenţionale. Mai mult decât atât, KOMATSU oferă pentru componentele hibride o garanţie de 5 ani sau 10.000 ore de funcţionare, tocmai pentru a demonstra robusteţea acestei soluţii tehnice ce se bucura de o popularitate din ce în ce mai mare la nivel mondial.

*articol preluat din Revista Utilaje si constructii

Share this post