Noutati & presa

Utilaje de înaltă performanță Komatsu 830E-5

Komatsu 830E-5, preferatul carierelor

În nordul Finlandei funcționează de aproape șapte ani cariera Kevitsa, o exploatare cu totul și cu totul specială. Aici se regăsesc minereuri rare cu o valoare mare pe piața internațională. Dar, pentru a obține un kilogram de material pur, trebuesc preluate tone de roci extrase direct din munte.

Prelucrarea minereului se face în propriile uzine ale firmei care exploatează zăcământul special din Finalnda, dar și de către alte firme interesate.

Importanța exploatării este deosebită, de aici fiind extrase și prelucrate în anul 2018 nu mai puțin de 7,6 milioane de tone de nichel, cupru, aur, platină și minereu de paladiu. Producția se va menține, conform studiilor geologice, până în anul 2033, iar  odată ce exploatarea minieră se va încheia, zona va fi restaurată ecologic.

Basculantele Komatsu –  drumul spre un viitor electric

Dezvoltarea rapidă a carierei, dar și necesitatea ca utilajele care tranportă minereul să lucreze în condiții de temperaturi extrem de scăzute cu un randament ridicat și constant, au impus conducerii minei un singur producător internațional capabil să îndeplinească toate cerințele, și anume compania japoneză Komatsu, liderul mondial de necontestat în acest domeniu.

Ca urmare a unui studiu de piață extins, au fost comandate un număr de 17 autobasculante cu șasiu rigid Komatsu 830E-5. Acestea au capacitatea de a transporta fiecare mașină 220 tone de material la un singur drum, fiind în același timp considerate cele mai avansate utilaje de acest tip din punctul de vedere al tehnologiilor încorporate.

Fiecare camion Komatsu 830E-5 are un motor diesel cu un grad de poluare extrem de redus, acesta punând în mișcare un generator de curent electric de mare putere, care la rândul său alimentează cele două motoare electrice montate în interiorul roților punții spate.

Acestea sunt primele camioane de acest tip livrate în Europa, în schimb în întreaga lume lucrând în cadrul a diferite exploatări de suprafață 1.940 de camioane Komatsu din seria 830, majoritatea pe continentul Nord American.

Deoarece aceste bijuterii tehnologice sunt create special pentru a oferi un randament de lucru înalt în condițiile unei poluări minimale, totul a fost studiat și proiectat cu grijă de către specialiștii japonezi. Astfel, confortul operatorului reprezintă o altă preocupare majoră a acestora, noile Komatsu 830E-5 oferind o cabină cu 40% mai spațioasă comparativ cu modelele anterioare. În plus, chiar dacă dimensiunile unei basculante de acest tip sunt impresionante, scaunul confortabil și tabloul de bord bine dimensionat permit manevrarea ei de către operator într-un mod similar cu un autoturism.

Dar, noutățile nu se opresc aici: deoarece proprietarii carierei doresc să reducă la zero poluarea, fiecare autobasculantă cu șasiu rigid Komatsu 830E-5 poate deveni în numai patru săptămâni full electrică. Cu alte cuvinte, un sistem de alimentare cu curent electric tip troleu poate fi montat în această perioadă scurtă de timp, motorul diesel fiind astfel oprit permanent. În plus, alimentarea directă cu electricitate a motoarelor montate în roțile basculantei permite dublarea vitezei de deplasare, chiar și în condițiile în care acestea sunt încărcate la maxim.

Activitatea de exploatare a mineureurilor rare presupune câteva cerințe care nu pot fi ignorate: utilajele trebuie să ofere o capacitate mare de încărcare, viteză mare de transport, și mai ales să fie sigure. Siguranța din punct de vedere al exploatării intense nu acoperă numai funcționarea mașinii, dar și faptul că aceasta nu rămâne în pană, și că orice eventuală problemă tehnică se poate remedia rapid. Aceste cerințe au fost garantate de către constructorul Komatsu, care se bazează nu numai pe o fiabilitate deosebită a mașinii, chiar în condițiile de exploatare tipice nordului Finalndei, dar și pe un service extrem de eficient, care poate livra orice piesă în mai puțin de 24 de ore, chiar dacă nu există pe stoc.

Impresionantul motor Komatsu SDA16V160 Tier 4 Final cu 16 cilindri, montat pe basculanta cu șasiu rigid, dezvoltă nu mai puțin de 2.500 CP. Pentru a reduce la maxim nivelul noxelor la evacuarea gazelor arse, a fost utilizată tehnologia SCR, iar motoarele electrice din roțile din spate sunt utilizate și ca generatoare pentru a produce energie electrică pentru răcirea lui.

Aderența roților este controlată cu ajutorul unui program electronic care asigură întreaga putere necesară și împiedică alunecarea acestora. Retarderul electric este proiectat pentru a face față celor 220 t de material încărcat atunci când este necesară reducerea vitezei, forța dezvoltată fiind de 3.207 kW.

Frâna de parcare menține autovehiculul staționat în condițiile unei încărcări maxime chiar și pe un teren cu o pantă de 15%. Viteza maximă a camionului este de 64 km/h.

Înălțimea totală a camionului este de 7,15 m, lăâimea măsurată la nivelul oglinzilor este de 8,95 m, lungimea de 14,65 m șii înălțimea de încărcare de 6,36 m.

Sistemul de propulsie cu motoare electrice montate în roțile din spate a eliminat constructiv necesitatea mecanismului diferențial pentru puntea spate.

Anvelopele utilizate sunt Michelin XDR250, dimensiunea 50 / 80R57. Cu o sarcină utilă completă, puntea spate transportă aproximativ 67% din greutate totală a mașinii, aproximativ 274 tone. Vizibilitatea este foarte bună de la o înălțime de cinci metri, unde este situată cabina, în plus sistemul KomVision permițând șoferului să supravegheze întreaga zonă din jurul mașinii.

Sistemul electronic Komatsu Payload Meter oferă operatorului informații precise despre înărcarea pe punți, timpul de încărcare a materialului în benă, durata unui ciclu de lucru, viteza maximă și încă multe alte date.

Chiar dacă Komatsu 830E-5 are o lungime de 14,65 m, raza de virare nu depășește 14 m.

Share this post